5 Tricks om beter te Presteren dan je Concurrent

Menno Bouma Internet Marketing, Zakelijk Reactie plaatsen

Als ondernemerscoach zit ik wekelijks bij ondernemers om tafel en bij ieder gesprek komt de vraag wel een keer naar voren: “Hoe kan ik beter presteren dan mijn concurrent?”. In dit artikel geef ik je 5 tips om beter te presteren dan je concurrent:

  1. Bepaal waarop je beter wilt presteren
  2. Houd dingen simpel
  3. Maak het mooier
  4. Wees klantvriendelijker
  5. Word vindbaar

1. Bepaal waarin je beter wilt presteren

A young female runner tearing finishing tape. [url=http://www.istockphoto.com/search/lightbox/9786738][img]http://dl.dropbox.com/u/40117171/group.jpg[/img][/url] [url=http://www.istockphoto.com/search/lightbox/9786766][img]http://dl.dropbox.com/u/40117171/sport.jpg[/img][/url]

Om beter te zijn dan je concurrent moet je bepalen waarin je beter wilt presteren. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • een mooier en beter product
  • een mooiere website
  • een beter vindbare website
  • een klantvriendelijker bedrijf

Probeer je doelstelling zo concreet mogelijk te maken.

2. Houd dingen simpel

Begrijpt jou potentiële klant wel waar je mee bezig bent? Een prospect kan geen klant worden als hij of zij niet begrijpt wat je aan het doen bent. Een prospect moet jouw oplossing in gedachte kunnen koppelen aan zijn probleem.

Gordon Ramsay shouting

Iedereen kent chefkok Gordon Ramsey wel, hij helpt restaurants in moeilijke tijden om er bovenop te komen. Het eerste dat hij doet is de enorm menukaart inperken tot +/- 20 gerechten. Dit kun je ook doen met je productlijn. Hierdoor heb je een betere focus en vraag je minder capaciteit van je medewerkers. Je kunt je bedrijf op verschillende manier simpel houden:

  • beperk je productlijn
  • gebruik minder vaktaal in je communicatie
  • verbeter het gebruiksgemak

3. Maak het mooier

beter-dan-concurrent

De keuze van een prospect wordt vaak in de eerste 3 seconden van de eerste indruk al bepaald. Mensen willen graag dingen die er mooi uitzien. Je kijkt toch ook achterom als een mooie vrouw (of man) langsloopt?

Je kunt je product of bedrijf op verschillende manieren mooier maken:

  • zorg voor een frisse en consistente huisstijl
  • heb aandacht voor detail bij het maken van je producten
  • haal alle ruis uit je producten en bedrijfspresentatie zodat het clean wordt

4. Wees klantvriendelijker

service-ondernemerscoach

Een belangrijke manier om beter te presteren dan een concurrent is door vriendelijker om te gaan met klanten. Je kunt dit op verschillende manieren aanpakken:

  • vriendelijke en geschoolde medewerkers
  • betere garantie
  • kortere levertijd
  • lagere prijs
  • betere aftersales ondersteuning
  • duidelijke informatie op website, flyers, etc.
  • lagere verzendkosten
  • livechat op je website
  • snelle reactie op contactaanvragen
  • betere begeleiding tijdens processen

5. Word beter vindbaar

SEO vindbaarheid verbeteren

Mensen kunnen pas kennis met je maken als ze je kunnen vinden. Word daarom vindbaar met je bedrijf en met je producten. Dit kun je doen door:

  • je kantoor uit te gaan en mensen te benaderen
  • bezig te gaan met zoekmachine optimalisatie
  • te werken aan betaald adverteren online
  • advertenties in de krant
  • mond-tot-mond reclame belonen, door bijvoorbeeld een deel van de eerste factuur te delen
  • actief zijn op social media
  • blogartikelen schrijven die gerelateerd zijn aan problemen in je markt

Ik reken erop dat je iets gaat doen met deze tips. Als je hier goed mee aan de slag gaat dan weet ik zeker dat je beter gaat presteren dan je concurrent. Wil je hier samen aan werken dan kun je mij altijd inschakelen als Ondernemerscoach.

Het bericht 5 Tips om beter te Presteren dan je Concurrent verscheen eerst op Menno Bouma.

Bekijk het gehele artikel hier!

Sinds 2008 help ik ondernemers om hoge impact te maken in hun markt en een goed rendement te verdienen uit investeringen in online marketing en internet technologie. Mijn specialismen zijn Conversie optimalisatie en Pay Per Click marketing via Facebook en Google. Daarnaast heb ik een passie voor psychologie en neuromarketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *