10 Tips om je product pagina’s van je webshop aantrekkelijk te maken

Menno Bouma Internet Marketing, Zakelijk Reactie plaatsen

Vertrouwen

Vertrouwen

1. Producttitels

De producttitels van je webshop dienen kort en duidelijk te zijn. Als het product vaag omschreven is dan haakt de klant af omdat hij of zij twijfelt. Maak de meta titel niet langer dan 65 tekens omdat deze anders niet mooi getoond worden in de zoekresultaten.

2. Beeldmateriaal / Afbeeldingen

Veel webshops maken alleen foto’s van een vooraanzicht van een product. Soms kan dit omdat de achterkant of binnenkant niet relevant is. Vaak wil een bezoeker toch alle kanten van een product zien, met name wanneer zich hier interessante details bevinden.

3. Volledige productomschrijvingen

Het is erg belangrijk om alle noodzakelijke informatie op je productpagina te tonen. Maak gebruik van een korte omschrijving voor mensen die de pagina snel willen scannen en een uitgebreide omschrijving voor mensen die echt de details willen weten.

4. Duidelijke winkelwagen knop

Veel webshops maken de ‘In winkelwagen’ knop te klein of te weinig opvallend. Soms heeft deze dezelfde kleur als het design van de webshop, waardoor deze wegvalt. Probeer de knop lekker groot te maken, voorzien van een leuk winkelwagen icoontje en een afwijkende kleur, zoals groen, geel of oranje. Plaats de knop boven de vouw van het scherm, het gedeelte dat je meteen ziet zonder te scrollen.

5. Snelheid / Laadtijd

Veel bezoekers van een webshop zijn aan het ‘shoppen’. Hiermee bedoel ik dat ze lekker aan het zoeken en orienteren zijn. Ze bezoeken veel productpagina’s voordat ze een daadwerkelijke aankoop doen. Deze bezoekers hebben erg veel baat bij een snelle laadtijd. Ze haken ook meteen af als de webshop traag is.

6. Gebruiksgemak

Ik zeg altijd; probeer de webshop zo te maken dat een kind van 8 ermee overweg kan. Dan weet je zeker dat een volwassene het ook lukt. Probeer veel eenvoud aan te brengen in het design van de webshop, zodat deze makkelijk te bedienen is en de bezoekers sneller meer kopen per bestelling.

productpagina_coolblue

7. Verzendtermijn, retouren, verzendkosten

In het beleid van een webshop komen diverse cijfers naar voren. Binnen hoeveel dagen heeft de klant het in huis? Hoe lang heeft ie om te retouren? Wat zijn de verzendkosten? Door deze data te tonen in de bovenkant van de website is deze altijd in beeld gedurende het hele koopproces en daardoor komt de bezoeker nooit voor verrassingen te staan.

8. Vertrouwen

In een koopproces is vertrouwen erg belangrijk. Dit vertrouwen kun je verbeteren door bijvoorbeeld klantervaringen te tonen waardoor je webshop ‘social proof’ wordt. Ook kun je gebruik maken van keurmerken en video’s van klanten die iets gekocht hebben.

Aquacell doet dit ook erg leuk met video’s zoals hieronder:

9. Productvideo’s

Door gebruik te maken van een productvideo op de productpagina ben je in staat om een beter en dynamischer beeld van een product te tonen. Hierdoor maak je meestal veel meer indruk op een klant en zal deze sneller bij je kopen. Zorg ervoor dat je een vaste setting hebt, tegenwoordig kun je voor weinig geld een kleine videostudio inrichten en met je telefoon op een statief foto’s maken.

10. Persoonlijkheid en Klantenservice

Mensen willen werken met mensen. Maak daarom een fotoshoot van jezelf en je werknemers en plaats deze in het design van je website. Hierdoor wek je vertrouwen en toon je aan dat de bezoeker met een serieus bedrijf te maken heeft. Goede voorbeelden zijn Drukwerkdeal.nl en Coolblue.nl.

Ik hoop dat je met deze tips uit de voeten kunt. Conversie optimalisatie is het meest belangrijke proces voor een webshop. Door hieraan te werken worden meer bezoekers klant en worden investeringen veel effectiever. Als je hiervoor hulp nodig hebt dan kun je altijd vrijblijvend contact opnemen.

Bekijk het gehele artikel hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *